PERTANDINGAN BOLASEPAK LIGA SUBANG 2012 / 2013
PERATURAN PERTANDINGAN LIGA &
PIALA F.A.
1. NAMA DAN PIALA
1.1 Peraturan ini terpakai kepada yang berikut:-
(a) LIGA SUBANG (selepas ini dirujuk sebagai "Liga"); dan
(b) PIALA F.A. SUBANG (selepas ini dirujuk sebagai "Piala F.A.") yang dianjurkan oleh Kelab Bolasepak Putra Subang dengan kelulusan Persatuan Bolasepak Selangor (selepas ini dirujuk sebagai "PS")
1.2 Pertandingan
adalah terbuka kepada Warga Negara Malaysia dan mestilah terdiri dari anak
tempatan sahaja dan kad pengenalan
beralamat di Parlimen Subang. Anggota Tentera dan Polis yang bertugas di
Parlimen Subang juga dibenarkan (selepas ini dirujuk sebagai
"Kelab").
2. FORMAT
PERTANDINGAN
2.1 LIGA
2.1.1 Liga adalah
terdiri daripada:-
i) Liga Super Subang – Akan dibahagi kepada 4 kumpulan
ii) Liga
Perdana Subang – Akan dibahagi kepada 4 kumpulan
2.1.2 Setiap pasukan akan bermain melawan pasukan lain hanya sekali dalam setiap
kumpulan. Pasukan yang menduduki tempat pertama dan tempat kedua setiap
kumpulan selepas tamat peringkat kumpulan akan layak ke peringkat suku akhir
seperti berikut :
Peringkat Suku Akhir (
Jika 4 kumpulan )
P1. A1 lwn. D2
P2. B1 lwn. C2
P3. C1 lwn. B2
P4. D1 lwn. A2
Peringkat Separuh akhir
P1 lwn. P2
P3 lwn. P4
2.2 PIALA
FA
2.2.1 Piala FA akan dijalankan secara kalah mati
(knock-out).
2.2.2 Undian
Piala FA akan dibuat semasa undian Liga Subang.
3. UNDIAN
Semua undian akan
dijalankan oleh Jawatankuasa Pertandingan dan keputusan adalah muktamad.
4. PENYERTAAN DAN BAYARAN
4.1 Permohonan
daripada Kelab untuk menyertai Liga dan/atau Piala F.A. mesti disampaikan
kepada Setiausaha Pertandingan selewat-lewatnya pada 24hb Disember 2012 atau
mana-mana tarikh lain yang ditentukan oleh Jawatankuasa Pertandingan/Majlis
(selepas ini dirujuk sebagai "Majlis").
4.2 Setiap
permohonan mesti disertakan dengan bayaran Yuran Pertandingan yang ditetapkan oleh PS
bersama-sama dengan butiran pegawai kelab, warna jersi kelab dan butir-butir
lain yang diperlukan.
4.3 Yuran
Penyertaan untuk bermain dalam Liga Super Subang adalah sebanyak RM 400.00 setiap pasukan dan yuran
untuk Liga Perdana Subang adalah sebanyak RM
300.00 setiap pasukan. Setiap pasukan yang bermain dalam Liga Subang layak
bermain dalam Piala FA.
5. PENDAFTARAN PEMAIN
5.1 Setiap
Kelab hendaklah mendaftarkan minima 15 pemain dan maksima 25 pemain. Pemain
mesti lah berumur 18 tahun keatas. Pemain yang berumur bawah 18 tahun / masih
bersekolah perlu mendapat kebenaran daripada ibubapa sebelum dibenarkan untuk
berdaftar. Kelab yang baru berdaftar hanya dibenarkan mendaftar 8 orang pemain
Liga Super Musim 2011/2012.
5.2 Hanya
pemain yang didaftarkan oleh Kelab akan dibenarkan bermain dalam Liga dan Piala
F.A. Semua pemain mesti didaftarkan
dengan menggunakan Borang Pendaftaran Pemain beserta dengan 2 keping gambar berwarna (yang diambil dalam masa 2
minggu sebelum pendaftaran dibuat) dan sesalinan MY KAD setiap pemain. Seseorang pemain hanya
dibenarkan bermain dengan satu Kelab sahaja sama ada dalam Liga atau Piala F.A.
pada satu musim. Adalah menjadi
tanggungjawab Kelab untuk memastikan bahawa pemain tersebut layak untuk
mewakili Kelab tersebut.
5.3 Pendaftaran
pemain dibuka selama sebulan (1) dari tarikh mula Liga bahagian tersebut. Jawatankuasa Pertandingan berhak untuk
mengubah syarat jika perlu. Pendaftaran
pemain perlu dihantar kepada Urusetia / Setiausaha Pertandingan dalam tempoh
tiga (3) hari bekerja sebelum perlawanan kelab tersebut dan tertakluk kepada
kelulusan Jawatankuasa Pertandingan.
5.4 Seseorang pemain akan dianggap telah didaftarkan dan
berhak untuk bermain bagi Kelab nya apabila beliau menerima Lesen Pemain.
Setiap pemain mesti menunjukkan Lesen Pemain mereka sebelum permulaan
perlawanan. Jika seseorang pemain gagal berbuat demikian, beliau tidak akan
dibenarkan bermain.
5.5.1 Pengadil/Penolong
Pengadil akan memeriksa Lesen Pemain pada setiap pemain dan pemain gantian
sebelum pemain dan pemain gantian tersebut dibenarkan memasuki padang bagi
setiap perlawanan. Seorang pegawai Kelab boleh berada bersama semasa
pemeriksaan Lesen Pemain dibuat.
5.5.2 Apabila pemain
menerima kad merah, adalah menjadi tanggungjawab Pengurus Pasukan / Pegawai
Kelab untuk menyerahkan Lesen Pemain terbabit kepada Pengadil / Penolong
Pengadil sebaik sahaja perlawanan tamat.
5.5.3 Pegawai
Pasukan tidak berhak memegang Lesen Pemain Pasukan Lawan.
5.6 Sekiranya
seseorang pemain menandatangani borang pendaftaran untuk lebih daripada satu
Kelab dalam pertandingan ini :-
(a) pemain
tersebut akan dianggap bersalah kerana salahlaku dan tidak akan dibenarkan
bermain dalam perlawanan Liga dan Piala FA di samping tindakan lain yang boleh
dikenakan oleh Jawatankuasa Pertandingan ke atas nya; dan
(b) pemain
tersebut tidak boleh bermain dalam sebarang perlawanan sehingga keputusan
dibuat oleh Jawatankuasa Pertandingan.
5.7 Pemain yang enggan bermain untuk sesuatu Kelab tetapi
namanya digunakan oleh Kelab itu mesti menulis surat rasmi Kelab asal untuk
mendapatkan pelepasan rasmi.
5.8.1 Jika Kelab
yang berkenaan menggunakan nama pemain itu dalam senarai pasukan tetapi
menurunkan orang lain untuk bermain, Kelab itu dianggap telah melakukan
kesalahan dan boleh dikenakan tindakan.
5.8.2 Tanpa
prejudis kepada kuasa amnya, Jawatankuasa Pertandingan mempunyai hak mutlak
dalam memutuskan hal-hal yang berkaitan dengan Peraturan Pertandingan.
5.9 Pemain
yang bermain dalam Liga M (Liga Super, Liga Perdana, Piala FA, Piala Malaysia,
Piala Presiden, Piala FAM, Piala Belia & Liga Akademi, Liga KPM) boleh
didaftarkan atau bermain dalam Liga ini dengan syarat kad pengenalan pemain itu
mesti lah beralamat di kawasan Subang.
5.9.1 Bagi
pemain-pemain yang menyertai Liga Malaysia, penyertaan dan pendaftaran pemain
tersebut di LS adalah tertakluk setelah mendapat surat kebenaran dan kelulusan
daripada pasukan asal pemain tersebut.
5.10 Pemain
yang digantung oleh FAM/FAS mesti mendapatkan surat rasmi atau pelepasan rasmi
daripada FAM sebelum mereka layak didaftarkan untuk Liga dan Piala FA.
5.11 Jawatankuasa Pertandingan berhak menolak
pendaftaran mana-mana pegawai atau pemain atas sebab tertentu selepas mendapat
lapuran dari mana-mana pihak atas kelakuan pegawai atau pemain tersebut.
5.12 Kelab yang mendaftar pegawai dan pemain,
hendaklah memastikan mereka bertanggungjawab menjaga nama baik kelab , jika
berlaku insiden seperti pergaduhan atau memukul pegawai perlawanan, maka
pegawai tertinggi kelab tersebut perlu bertanggungjawab.
6. PERTANDINGAN
6.1 Setiap
kelab yang menyertai Liga ini mesti menandatangani Surat Akuan PS yang
disediakan oleh FAS dan mematuhi segala syarat, peraturan dan undang-undang
kecil Liga serta akur dan mematuhi segala keputusan yang dibuat oleh
Jawatankuasa Pertandingan.
6.2 PENENTUAN PASUKAN TERATAS ATAU PEMENANG
Dalam pertandingan
Liga, penentuan pasukan-teratas atau pemenang akan mengikut susunan hiraki
berikut :-
6.2.1 Pasukan
yang mendapat mata yang tertinggi, dikira sebagai pemenang. Jika terdapat dua
(2) atau lebih Pasukan mendapat mata yang sama maka penentuan hirarki seperti
berikut :
a. Pasukan
yang mendapat mata yang tertinggi diantara yang terlibat, jika sama;
b. Pasukan yang mempunyai
jumlah perbezaan gol yang terbanyak didalam perlawanan peringkat liga diantara
pasukan-pasukan terlibat, jika sama;
c. Pasukan yang mempunyai
jaringan gol terbanyak didalam semua perlawanan di peringkat liga di antara
pasukan-pasukan terlibat, jika sama;
d. Pasukan yang menang dalam
perlawanan dengan pihak lawan, jika seri;
e. Pasukan yang mempunyai
jumlah kemenangan terbanyak dalam semua perlawanan peringkat liga, jika sama;
g. Di putuskan oleh
Jawatankuasa Pertandingan dan keputusan ini adalah muktamad.
7. PENGURUSAN
Liga akan ditadbir oleh Jawatankuasa Pertandingan, PS dengan
kerjasama FAS.
8. TARIK DIRI ATAU GAGAL BERMAIN
8.1 Jika
mana-mana Kelab menarik diri daripada Liga
atau Piala FA selepas cabutan
dibuat, atau sebelum menamatkan jadualnya, tindakan tatatertib akan diambil
terhadap Kelab tersebut oleh Jawatankuasa Pertandingan termasuk (kecuali atas
sebab-sebab yang luar biasa) digantung serta-merta.
Sebagai tambahan, Jawatankuasa Pertandingan akan
mengenakan denda yang tidak melebihi RM300.00 setiap perlawanan ke atas Kelab
dan selagi denda itu tidak dibayar, Kelab berkenaan tidak akan dibenarkan
bermain.
Semua pertandingan/perlawanan Liga yang disertai oleh
Kelab yang menarik diri daripada Pertandingan dan/atau digantung pada bila-bila
masa semasa musim Pertandingan akan dianggap sebagai tidak berlaku.
Sesuatu Kelab akan dianggap sebagai telah menarik diri
daripada Liga jika ia gagal menurunkan pasukan untuk sejumlah tiga perlawanan
semasa musim itu.
8.2 Kelab yang
tidak hadir bagi sesuatu perlawanan untuk kali pertama dalam musim Liga akan
dikenakan denda seperti berikut :-
(a) Liga
Subang RM 100.00
(b) Piala FA RM 100.00
8.3 Kelab yang
tidak hadir bagi sesuatu perlawanan untuk kali kedua akan dikenakan denda
seperti berikut :-
(a) Liga
Subang RM 300.00
(b) Piala FA RM 300.00
Kelab yang tidak hadir bagi sesuatu perlawanan untuk kali ketiga akan
digantung dari LS
8.4 Kelab
hanya diberi tempoh selama 14 hari oleh Jawatankuasa Pertandingan untuk
membayar denda yang dikenakan ke atasnya dan jika Kelab tersebut tidak membayar
denda itu dalam jangkamasa yang ditetapkan, Jawatankuasa Pertandingan akan
membuat cadangan kepada Jawatankuasa Induk agar Kelab tersebut digantung dan
sebarang keputusan Jawatankuasa Induk mengenai penggantungan Kelab tersebut
adalah muktamad.
8.5 Pemain
yang berdaftar dengan sesuatu Kelab yang menarik diri atau digantung daripada
Liga atau Piala F.A. mesti memohon daripada Jawatankuasa Pertandingan untuk
berdaftar dengan kelab baru dan keputusan ini akan dimaklumkan kepada semua
ahli gabungan.
Pegawai dari kelab yang menarik diri atau digantung
daripada Liga atau Piala F.A. tidak dibenarkan berdaftar atau memegang jawatan
didalam mana-mana kelab yang lain pada masa yang sama.
9. BANTAHAN
9.1 Semua
pertanyaan tentang kelayakan, kelulusan pemain, atau tafsiran Peraturan ini
akan dirujuk kepada Jawatankuasa Pertandingan.
9.2 Semua
surat bantahan mestilah ditandatangani oleh Pengurus kelab. Sebarang surat bantahan yang tiada
ditandatangani oleh Pengurus kelab tidak akan dilayan.
9.2.1 Jawatankuasa
Pertandingan akan memberi salinan bantahan kepada Kelab yang terlibat.
9.3 Tiada
bantahan (termasuk bantahan yang berkaitan dengan ukuran padang atau
kelengkapannya) akan dilayan, kecuali di mana :-
(a) pengadu
telah mengemukakan bantahannya secara bertulis dalam 3 salinan beserta bukti
kepada Setiausaha Pertandingan dalam masa 72 jam (tidak termasuk hari Ahad dan
Cuti Am selepas perlawanan itu) selepas kejadian yang dibantah berlaku; dan Jawatankuasa Pertandingan akan
mengadakan mesyuarat dalam masa satu minggu selepas menerima bantahan
tersebut; dan
(b) Kelab
yang membuat aduan itu telah memaklumkan
kepada pengadil dan membayar kepada Setiausaha pertandingan yuran bantahan
sebanyak RM300.00 (Piala FA) RM500.00 (Liga Subang), dalam bentuk bayaran
wangtunai sahaja yang akan diterima.
Sekiranya
bantahan tersebut diterima atau ditolak, Kelab yang membuat bantahan akan
kehilangan wang itu.
9.4 Jawatankuasa
Pertandingan tidak akan mendapatkan pengesahan atau bukti bantahan daripada
mana-mana pihak dan adalah menjadi tanggungjawab Kelab yang membuat bantahan
untuk membuktikan kesahihan bantahan tersebut apabila menyerahkan surat
bantahan tersebut kepada Jawatankuasa Pertandingan.
9.5 Setiap
Kelab adalah bertanggungjawab untuk memastikan bahawa setiap pemainnya layak
mewakili Kelab mereka. Jika timbul
kekeliruan atau kemusykilan kelab boleh merujuk kepada Jawatankuasa
Pertandingan.
9.6 Sebarang
pertikaian yang berlaku antara Kelab-Kelab dalam Liga akan dirujuk kepada
pengimbangtaraan Jawatankuasa Pertandingan dan keputusannya akan mengikat semua
pihak, tertakluk keputusan Jawatankuasa Rayuan.
9.7 Kelab yang
terlibat dalam bangkangan, bantahan atau pertikaian berhak untuk menghantar
tidak lebih daripada dua orang wakil (Pengurus diwajibkan) untuk menghadiri
mesyuarat Jawatankuasa Pertandingan, Lembaga Tatatertib atau Jawatankuasa
Rayuan yang dilantik untuk mendengar kes tersebut. Pemain-pemain tidak dibenarkan mewakili kelab kecuali didalam kes-kes
tertentu.
9.8 Kelab yang
kalah dalam bantahan boleh membuat rayuan melalui Setiausaha Pertandingan
secara bertulis ke pada Jawatankuasa Rayuan dalam tempoh 72 jam selepas
menerima keputusan bantahan dan Jawatankuasa Rayuan akan mengadakan mesyuarat
dalam masa satu minggu selepas menerima rayuan Kelab tersebut.
9.9 Jawatankuasa
Pertandingan / Lembaga Tatatertib berhak membuat keputusan atau menjatuhkan
hukuman tanpa memanggil pihak terlibat sekiranya pihak Jawatankuasa
Pertandingan / Lembaga Tatatertib merasakan lapuran Pengadil sudah memadai dan
jelas.
10. KEPUTUSAN MUKTAMAD (RAYUAN)
Keputusan Jawatankuasa Rayuan mengenai rayuan adalah
muktamad dan tiada rayuan dibenarkan lagi.
11. JAWATANKUASA RAYUAN
11.1
Jawatankuasa
ini mempunyai bidang kuasa seperti berikut :-
a. Menentukan
keputusan mengenai rayuan kes-kes yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa
Pertandingan.
b. Menjadi jawatankuasa timbangtara mengenai
:
i. Status pemain pemain
ii. Perpindahan
pemain pemain ke-kelab baru,
iii. Pertikaian pemain dan pegawai pegawai
kelab.
12. PERLAWANAN
Semua perlawanan akan diadakan mengikut undang-undang
perlawanan seperti yang diiktiraf oleh FAS/Persatuan Bolasepak Malaysia
(selepas ini dirujuk sebagai "FAM") kecuali dinyatakan sebaliknya
dalam Peraturan ini.
13. PEMAIN YANG TIDAK BERDAFTAR
Mana-mana Kelab yang menurunkan pemain yang tidak
berdaftar atau yang tidak layak akan dikenakan denda tidak kurang daripada
RM300.00 dan tidak akan mendapat mata bagi perlawanan tersebut. Tindakan lanjut
boleh diambil terhadap Kelab tersebut mengikut budi bicara Jawatankuasa
Pertandingan dan sebanyak tiga (3) mata akan diberikan kepada Kelab lawan
dengan jaringan 3 – 0.
14. JADUAL PERLAWANAN
14.1 Jadual
perlawanan bagi setiap Bahagian akan diatur oleh Jawatankuasa Pertandingan dan
kelab/pasukan akan dimaklumkan sekurang-kurangnya 7 hari sebelum perlawanan dijadualkan untuk bermula. Jawatankuasa
Pertandingan mempunyai hak untuk mengubah tarikh dan tempat perlawanan mengikut budi bicaranya.
14.2 Mana-mana
Kelab yang tidak bermain dalam sebarang perlawanan pada tarikh dan waktu yang
ditetapkan tanpa mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada Jawatankuasa
Pertandingan akan dianggap sebagai bersalah kerana salah laku yang serius, dan
Kelab tersebut akan dikenakan tindakan tatatertib.
14.3 Kelab
yang tidak hadir untuk bermain dalam perlawanan yang telah ditetapkan tarikhnya
dengan alasan bahawa mereka tidak menerima jadual perlawanan akan dianggap
sebagai tidak hadir untuk perlawanan itu mengikut Peraturan 14.2, dan sebarang
penjelasan tidak akan diterima.
Adalah
menjadi tanggungjawab Kelab untuk mendapatkan jadual perlawanan dan menyemak
jadual perlawanan dengan Setiauasaha
Pertandingan.
14.3.1 Kelab perlu menyemak jadual perlawanan dengan
Persatuan tiga (3) hari sebelum perlawanan.
15. PENUNDAAN PERLAWANAN
Permohonan penundaan perlawanan tidak akan dilayan.
16 PENGADIL
16.1 Lembaga
Pengadil FAS akan melantik seorang Pengadil dan dua orang Penolong Pengadil
dari kalangan Pengadil-Pengadil yang berdaftar dengan FAS untuk setiap
perlawanan.
16.2 Tertakluk
kepada Peraturan 16.4 di bawah, sekiranya mana-mana antara Pengadil dan
Penolong Pengadil yang dilantik oleh FAS tidak hadir pada waktu yang ditetapkan
bagi perlawanan itu, perlawanan itu akan ditunda ke tarikh lain yang akan
diatur oleh Jawatankuasa Pertandingan.
16.3 Sesuatu
perlawanan boleh diteruskan walaupun Pengadil dan Penolong Pengadil yang
dilantik oleh FAS tidak hadir pada waktu yang ditetapkan bagi perlawanan itu
sekiranya kedua-dua Kelab yang terlibat bersetuju untuk melantik Pengadil dan/atau
Penolong Pengadil pengganti (selepas ini dirujuk sebagai "Pengadil
Pengganti") dengan syarat bahawa kedua-dua Kelab tersebut dikehendaki
menandatangani suatu Surat Akuan dalam bentuk yang dipersetujui oleh FAS di
mana setiap Kelab tersebut mengakujanji bahawa ia menerima sepenuhnya
perlantikan Pengadil Pengganti tersebut dan tiada bantahan akan ditimbulkan
olehnya terhadap perlantikan tersebut kelak.
Pengadil wajib memulakan perlawanan tersebut jika
kedua-dua pasukan bersetuju untuk bermain dengan menandatangani surat Akuan
Rasmi Penganjur.
16.4 Pengadil
atau Penolong Pengadil yang dilantik oleh FAS yang gagal memenuhi tanggungjawab
mematuhi masa untuk tarikh perlawanan Liga akan dianggap telah membuat salah
laku yang akan ditangani oleh Lembaga Pengadil FAS.
16.5 Sekiranya
pemain atau pegawai sesuatu Kelab menyerang pegawai perlawanan (Pengadil /
Penolong Pengadil / Pengadil Pengganti dan pegawai FAS yang dilantik) sebelum /
semasa / selepas sesuatu perlawanan, Kelab itu akan direhatkan serta-merta
daripada Liga sementara menunggu Jawatankuasa Pertandingan membuat keputusan.
16.5.1 Pemain yang terlibat akan digantung serta
merta dari bermain dan perlu mengadap Lembaga Tatatertib untuk dijatuhkan
hukuman. Sehingga keputusan dibuat oleh Lembaga Tatatertib, pemain tersebut
tidak dibenarkan untuk bermain.
17. TEMPOH PERLAWANAN
17.1 Liga Subang dan Piala FA
a. Masa 35
min X 10 X 35 min untuk peringkat Liga
dan Piala FA. Masa 35 min X 10 X 35 min
untuk perlawanan Akhir Liga Perdana Masa 40 min X 10 X 40 min untuk perlawanan
Akhir Liga Super dan Piala FA.
b. Peringkat
Suku Akhir /Jika seri , masa tambahan selama 10 Separuh Akhir minit setiap separuh
masa akan diberi dan sekiranya seri maka tendangan dari tanda penalti akan
diambil dan sekiranya seri selepas 5 tendangan penalti maka tendangan
seterusnya adalah secara ’ Sudden Death ” untuk menentukan menang ( mengikut
peraturan FAM )
c. Untuk
perlawanan pusingan pertama dan kedua Piala FA, sekiranya keputusan perlawanan
berakhir dengan SERI maka 5 tendangan penalti akan diambil dan sekiranya masih
SERI maka tendangan seterusnya adalah secara ’ Sudden Death ’
17.2 Piala F A akan diadakan
secara Kalah mati
17.3 Sekiranya
tendangan dari tanda penalti tidak dapat dijalankan atas sebab sebab yang tidak
dapat elakkan seperti hujan lebat, padang becak dan sebagainya maka
Jawatankuasa Pertandingan akan menentukan tarikh dan masa untuk menjalankan
tendangan tersebut.
Hanya pemain-pemain yang berada dalam padang semasa
pengadil menangguhkan tendangan dari
tanda penalti dibenarkan mengambil
tendangan.
Setiap pasukan mesti
ada minima 9 pemain sebelum mula tendangan dari tanda penalti. Jika ada
pasukan yang gagal mengikut peraturan maka Jawatankuasa Pertandingan akan
membuat keputusan atas perkara tersebut.
18 SENARAI PEMAIN ("Start
List")
18.1 Sebelum perlawanan bermula, ketua
pasukan yang bertanding akan menyerahkan 2 (dua) salinan senarai pemain yang mengambil bahagian dalam
perlawanan itu ("Start List") kepada Pengadil. Perhatian yang teliti
mesti diberikan supaya nombor pendaftaran serta jersi adalah betul. Pengadil
akan memajukan laporannya tentang perlawanan itu kepada Setiausaha Pertandingan
dalam masa 48 jam selepas perlawanan (tidak termasuk hari Ahad dan Cuti Am).
(a). Semua
lapuran buang padang (kad merah) mesti sampai ke Pejabat Sekretariat
Pertandingan dalam masa 48 jam (kecuali Sabtu & Ahad) oleh Pengadil.
18.2 Perlawanan
tidak boleh dimulakan tanpa senarai pemain rasmi (start list) dan Lesen Pemain
yang rasmi yang dikeluarkan oleh Pihak Penganjur.
18.3 Pemain yang
tidak ada Lesen Pemain, tidak dibenarkan bermain.
19. PEMAIN GANTIAN
Sebelum perlawanan bermula, Pengadil akan dimaklumkan
nama tujuh (7) pemain gantian yang mungkin diturunkan, dan daripada itu lima
(5) pemain gantian akan dipilih. Pemain boleh digantikan pada bila-bila masa
semasa perlawanan berlangsung dengan kebenaran pengadil dan pemain yang
digantikan itu tidak akan mengambil bahagian lagi dalam perlawanan tersebut.
Kelab yang tidak menyerahkan senarai nama pemain gantian
tidak akan dibenarkan mendaftarkan pemain gantian selepas perlawanan bermula.
20. AMARAN / PENGGANTUNGAN
20.1 Pemain yang
menerima 3 kad kuning di gantung 1
perlawanan.
20.2 Pemain yang
menerima 6 kad kuning digantung 2 perlawanan dan akan mengadap Jawatankuasa tatatertib untuk
tindakan selanjutnya.
20.3 Pemain yang
diperintah keluar padang oleh pengadil akan secara automatik digantung 2
perlawanan dan Lembaga Tatatertib boleh menentukan jenis hukuman yang akan
dikenakan selepas menerima lapuran
pengadil.
20.3.1 Pemain yang
menerima Amaran kedua (2nd Caution) dalam perlawanan yang sama, digantung 1
perlawanan.
20.4 Pemain yang
terlibat dalam pergaduhan sebelum/semasa/selepas perlawanan akan digantung
serta merta dan dirujuk ke-Jawatankuasa tatatertib dan sehingga keputusan
dibuat ,pemain tidak dibenarkan bermain
20.5 Sekiranya
perlawanan dibatalkan oleh pengadil atas
sebab-sebab :
20.5.1 Akibat
tindakan dari pasukan tuan rumah , semua kad kuning yang
diterima oleh pasukan tuan rumah sahaja kekal. ( Pasukan yang tercatit dahulu
dalam jadual ).
20.5.2 Akibat
tindakan dari pasukan pelawat ,hanya semua kad kuning yang diterima oleh
pasukan pelawat sahaja kekal. ( Pasukan yang tercatit kedua Dalam jadual ).
20.5.3 Jika
perlawanan yang dihentikan dan dimainkan semula,akibat keadaan tidak
mengizinkan berlaku pergaduhan, rusuhan , hujan lebat, padang banjir dan
sebagainya mengikut lapuran pengadil maka semua kad kuning yang diterima oleh
kedua dua pasukan di batal. Tetapi kad
kuning kedua dan kad merah kekal.
20.6 Jika
pengadil memberhentikan permainan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan (
seperti yang dinyatakan di 20.5.3 ) dan tidak dapat diteruskan, Jawatankuasa
Pertandingan akan menetapkan tarikh/tempat dan masa untuk perlawanan tersebut
dimainkan semula dengan kedudukan 0 – 0
semula walaupun ketika perlawanan diberhentikan pada minit ke berapa pun atau
kedudukkan jaringan telah berubah.
20.6.1 Jawatankuasa
Pertandingan juga berhak untuk membuat keputusan atas jaringan semasa Pengadil
memberhentikan Perlawanan atas sebab sebab yang tidak dapat di elakkan selepas
menerima lapuran Pengadil.
21. PEMBATALAN PERLAWANAN
Sekiranya perlawanan ditunda atau dibatalkan atas
sebab-sebab yang tidak dapat dikawal oleh kedua-dua Kelab, perlawanan akan
diulang pada tarikh yang akan diatur oleh Jawatankuasa Pertandingan.
Jika perlawanan dibatalkan akibat tindakan ahli, pemain,
penyokong atau pegawai salah satu pasukan, maka suatu siasatan akan diadakan
dan Jawatankuasa Pertandingan akan menentukan keputusan perlawanan.
Perlawanan juga boleh dibatalkan atau dihentikan kerana
cahaya yang tidak mencukupi atau keadaan padang yang tidak sesuai.
Walaubagaimanapun, Pengadil merupakan satu-satunya kuasa yang akan menentukan
sama ada untuk membatalkan atau menghentikan perlawanan tersebut.
22 WAKTU BERMULA PERLAWANAN
Waktu bermula perlawanan, tertakluk kepada pertukaran
waktu mengikut budi bicara Pengadil, adalah seperti berikut:-
(a) Perlawanan petang :-
3.30 petang tidak lewat 3.45 petang
5.00 petang tidak lewat 5.15petang
(b) Perlawanan malam :-
Seperti yang dinyatakan dalam jadual perlawanan atau
dimaklumkan oleh Urusetia Jawatankuasa Pertandingan.
23. PEMAIN TIDAK CUKUP
23.1 Tiap-tiap
Kelab mestilah menurunkan tidak kurang daripada sembilan (9) orang pemain untuk
memulakan perlawanan separuh masa pertama.
Apabila sesuatu Kelab menurunkan kurang daripada sembilan (9) pemain
pada permulaan separuh masa kedua, maka Kelab itu akan dianggap telah mengaku
kalah dengan memberikan peluang untuk kemenangan tanpa bertanding (walkover)
dengan jaringan 3 - 0 dan jika
perlawanan itu diteruskan, ia dianggap sebagai perlawanan persahabatan.
Sekiranya perlawanan dimulakan dengan 9 Pemain dan salah seorang
pemain meninggalkan padang akibat kecederaan atau atas arahan Pengadil maka
perlawanan akan dihentikan sekiranya pasukan tersebut gagal mencari penganti
untuk mencukupkan jumlah minima 9 pemain dan pasukan lawan akan diberi
kemenangan walk over dengan jaringan 3 - 0.
23.2 Apabila
sesuatu Kelab menurunkan kurang daripada sembilan (9) orang pemain buat kali
pertama, Kelab itu akan dikenakan denda sebanyak RM300.00 dan denda itu mesti
dibayar dalam masa 14 hari.
Jika kesalahan itu berulang, dendanya ialah RM400.00 dan
untuk kali ketiga Kelab itu akan dikenakan denda sebanyak RM 500.00 dan denda
itu mesti dibayar dalam masa 14 hari dari tarikh perlawanan. Kelab yang tidak
membayar denda dalam masa yang ditetapkan itu tidak akan dibenarkan untuk mengambil
bahagian dalam Liga dan Piala F.A.
23.3 Jawatankuasa
Pertandingan berhak membuat keputusan atas jaringan gol semasa pengadil
memberhentikan permainan, sekiranya pasukan lawan tidak dapat meneruskan
permainan ( 23.1 )
24 WARNA JERSI
24.1 Apabila
warna jersi kedua-dua Kelab adalah sama, Kelab yang namanya tercatit dahulu
dalam senarai jadual perlawanan (Start List) adalah sebagai Tuan Rumah (Home)
akan menukarkan jersinya. Penjaga gol semasa bermain dalam perlawanan akan
memakai warna yang berbeza daripada kedua-dua Kelab yang bertanding dan juga
berbeza daripada pengadil.
24.2 Kecuali
penjaga gol, semua pemain mesti memakai jersi yang lengkap dengan pelapik
tulang kering (shin guard), dan pemain akan diberikan amaran jika engkar.
Kesalahan yang diulang akan menyebabkan Kelab itu disingkir daripada Liga.
24.3 Semua jersi
hendaklah bernombor. Mana-mana pasukan yang tidak mematuhi Peraturan ini akan dikenakan denda tidak lebih daripada
RM300.00.
24.4 Hanya Jersi
bernombor 1 hingga 25 sahaja dibenarkan dan pemain perlu mengunakan nombor yang
sama sehingga tamat pertandingan musim 2012 / 2013.
25. PEMINDAHAN PEMAIN
25.1 Mana-mana
pemain yang ingin berpindah ke Kelab lain pada hujung sesuatu musim, mesti
memohon secara bertulis kepada Jawatankuasa Pertandingan untuk mendapatkan
kelulusan. Kelulusan untuk melepaskan pemain itu hanya boleh diberikan apabila
Pengurus Kelab yang melepaskannya mengesahkan secara bertulis bahawa
perkhidmatan pemain yang dilepaskan itu tidak lagi diperlukan oleh Kelab
tersebut.
25.2 Pemain yang
bermain didalam Pertandingan Piala F.A. tidak dibenarkan berpindah ke Kelab
lain untuk bermain didalam Pertandingan Liga pada musim yang sama.
26. KENAIKAN/PENURUNAN KEDUDUKAN UNTUK MUSIM
2013 / 2014
1 pasukan terbawah dari setiap kumpulan Liga Super Subang
akan diturunkan ke Liga Perdana Subang dan 1 pasukan teratas setiap kumpulan
Liga Perdana Subang akan dinaikkan ke Liga Super Subang.
2 pasukan terbawah setiap kumpulan Liga Perdana Subang
akan terkeluar dari saingan Liga Subang 2012 / 2013 sekiranya ada pasukan baru
yang memohon untuk bermain dalam Liga Subang Musim 2013 / 2014.
27. TIKET MASUK
Peruntukan tiket masuk akan mengikut peraturan yang
ditetapkan oleh Pihak Penganjur.
28. PIALA
28.1 Apabila
Kelab yang menang telah dipastikan, Pihak Penganjur akan memberikan piala yang
sesuai semasa penyampaian hadiah kepada Kelab itu dan ia bertanggungjawab untuk memulangkan piala itu dalam
keadaan baik dan sempurna kepada pihak Penganjur Setiausaha Pertandingan.
28.2 Sebagai
tambahan, sekiranya terdapat hadiah dalam bentuk wang tunai, pihak Penganjur
juga akan memberikan hadiah kepada (25 pemain dan 4 pegawai) Kelab yang menjadi
johan, naib johan, pemenang tempat ketiga dan pemenang tempat keempat.
28.3 Semua
hadiah wang tunai (dengan cek) hanya akan dibayar kepada Pemenang atas
persetujuan Pengurus Kelab dan pihak Penganjur.
28.4 Pihak
Penganjur akan memberi hadiah dalam bentuk wang tunai serta hadiah lain seperti
berikut :
28.4.1 Liga Super Subang
Juara Liga Super - RM 5,000.00 berserta Piala Pusingan, Piala
Iringan & Medal
Naib Juara Liga - RM 3,000.00 berserta Medal
Tempat 3 & 4 - RM
1,000.00 setiap pasukan berserta Medal
28.4.2 Liga Perdana Subang
Juara Liga Perdana -
RM 3,000.00 berserta Piala Pusingan, Piala Iringan & Medal
Naib Juara Liga - RM 2,000.00 berserta Medal
Tempat 3 & 4 - RM
1,000.00 setiap pasukan berserta Medal
28.4.3 Piala FA
Juara Piala FA - RM 3,000.00 berserta Piala Pusingan, Piala
Iringan dan Medal
Naib Juara Piala FA - RM 2,000.00 berserta medal
Tempat 3 & 4 - RM
1,000.00 setiap pasukan berserta Medal
28.4.4 Piala Sumbangsih
Juara Piala Sumbangsih - Piala Pusingan, Piala iringan
dan Medal
Naib Juara - Medal
28.4.5 Liga Super Subang
Kasut Emas - Piala dan Sepasang Kasut NIKE
Kasut Perak - Piala dan Sepasang Kasut NIKE
28.4.6 Liga Super Perdana
Kasut Emas - Piala dan Sepanjang Kasut Adidas
Kasut Perak - Piala dan Sepanjang Kasut Adidas
28.4.7 Pasukan Terbaik sepanjang Pertandingan
Liga Super - Piala dan Wangtunai RM 1,500.00
Liga Perdana - Piala dan Wangtunai RM 1,500.00
29. PADANG PERLAWANAN
29.1 Semua
padang yang akan digunakan akan ditentukan oleh Setiausaha Pertandingan.
30. BOLA PERLAWANAN
30.1. Bola untuk
perlawanan hendaklah disediakan oleh kedua dua pasukan.
30.2 Jawatankuasa
Pertandingan akan menyediakan bola untuk perlawanan Akhir.
31. MATA PERLAWANAN
31.1 Pasukan
yang menang akan mendapat 3 mata, 1 mata bagi pasukan yang seri dan tiada mata
bagi pasukan yang kalah.
32. SURAT-MENYURAT
32.1 Semua notis
dan surat yang dikehendaki oleh Peraturan ini mesti dialamatkan kepada
Setiausaha Pertandingan Liga Subang
No.65B, Jalan SS 6/10
Kelana Jaya, Petaling Jaya
Tel : 03 – 78042781 Fax : 03 - 78042784
32.2 Semua surat
menyurat daripada kelab kepada pihak Penganjur mesti ditandatangani oleh
Pengurus Kelab. Surat yang
ditandatangani oleh wakil atau bagi pihak tidak akan diterima.
33. KEADAAN LUAR JANGKA
Jika timbul sebarang keadaan luar jangka yang
peruntukannya tidak ada dalam Peraturan ini, Jawatankuasa Pertandingan akan
menangani keadaan itu sebagaimana yang ia adalah dianggap wajar dan keputusan
Jawatankuasa Pertandingan terhadapnya adalah muktamad.
34. MAHKAMAH
Ahli-ahli Kelab, lain-lain badan dan pegawai-pegawainya
tidak dibenarkan membawa pihak Penganjur ke Mahkamah dalam apa jua
keadaan. Jika Kelab tersebut engkar,
maka Kelab tersebut boleh dibatalkan penyertaan nya.
35. PEMINDAAN PERATURAN
35.1 Pemindaan
Peraturan hanya boleh dibuat oleh pihak Penganjur, dan sebarang pindaan akan
dimaklumkan kepada semua Kelab yang bertanding dalam Liga Subang.
35.2 Apabila
membuat permohonan untuk menyertai pertandingan, setiap Kelab akan dianggap
sebagai telah bersetuju dengan Peraturan ini dan bersetuju untuk mematuhi keputusan Jawatankuasa Pertandingan / Pihak Penganjur.
36. KESAN PERATURAN
36.1 Peraturan
ini akan terpakai setelah pengundian dilaksanakan sehingga tamat Liga subang
musim 2012 / 2013.
18 SENARAI PEMAIN ("Start List")
ReplyDelete18.1 Sebelum perlawanan bermula, ketua pasukan yang bertanding akan menyerahkan 2 (dua) salinan senarai pemain yang mengambil bahagian dalam perlawanan itu ("Start List") kepada Pengadil. Perhatian yang teliti mesti diberikan supaya nombor pendaftaran serta jersi adalah betul. Pengadil akan memajukan laporannya tentang perlawanan itu kepada Setiausaha Pertandingan dalam masa 48 jam selepas perlawanan (tidak termasuk hari Ahad dan Cuti Am).
18.2 Perlawanan tidak boleh dimulakan tanpa senarai pemain rasmi (start list) dan Lesen Pemain yang rasmi yang dikeluarkan oleh Pihak Penganjur.
**mohon jawantankuasa pertandingan periksa peraturan ini...adakah ia digunakan oleh semua pengadil dan semua pegawai di semua venua perlawanan???